Wystawa „Po-Mosty Wielokulturowości”

26 sierpnia 2024 r. otwarto wystawę pt. „Pogranicza” zorganizowaną w ramach MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU SZTUK WIZUALNYCH PO-MOSTY WIELOKULTUROWOŚCI, vol.5 w Muzeum Częstochowskim w Pawilonie Wystawowym w Parku S. Staszica. Swoje drewniane rzeźby „Konie z cyklu Beskidzkie” prezentował również Zbyszek Bury, który brał również udział w międzynarodowym plenerze Oddychać z… i w sztuce! podczas IV Festiwalu Kultury Alternatywnej e/FKA w Częstochowie.

Konie małopolskie
Pięć wieków temu na południowo-wschodnich ziemiach Polski, kiedy jeszcze transport osób i towarów był najczęściej konny, a siła armii w znacznej mierze uzależniona była od ilości i jakości konnicy, wytworzono typ konia doskonale przystosowanego do tych zadań. W tym celu kojarzono miejscowe klacze z zakupionymi lub zdobycznymi ogierami orientalnymi. Konie te zyskały takie uznanie w ościennych krajach, że kolejni monarchowie musieli wydawać zakazy ich wywozu z kraju. Kilka wieków te piękne i wytrzymałe zwierzęta służyły naszym przodkom, a jako rasa zaczęły podupadać wraz z utratą niepodległości po rozbiorach. Ponad sto lat temu potrzeby armii wymusiły odbudowanie pogłowia koni, jak nazywa się je dzisiaj, półkrwi arabskiej, a stało się to dzięki rodom austro-węgierskim, czyli koniom wyhodowanym na terenach dzisiejszej Rumunii, Węgier, Czech, Słowacji i Polski. Z usług koni półkrwi arabskiej korzystała nie tylko armia, lecz i polscy rolnicy, którzy mieli w nich wielkie upodobanie. Wszechstronność koni małopolskich pozwalała im i na służbę w kawalerii, i na wykonywanie prac polowych czy zaprzęgowych.
[Źródło: farmer.pl]

Wystawę oglądać można do 15 września 2024 r.

PRACE:

Po-Mosty Wielokulturowości foto